Jakie funkcje spełnia opakowanie?

O jednej z nowoczesnych funkcji opakowań produktów – funkcji promocyjnej, marketingowej – pisaliśmy już kilkukrotnie. Ustaliliśmy wówczas, że opakowanie, od kartonów po torby z nadrukiem na zakupy, jest uczestnikiem (a nawet kreatorem) komunikacji. Komunikacją jest bowiem wszystko, co wzbudza reakcje (nie zawsze świadome) lub przemyślenia u odbiorcy w stosunku do nadawcy komunikatu. Komunikacją są nie tylko słowa, ale też obraz, dźwięk, wygląd zewnętrzny człowieka, wystrój biura firmy, punktów sprzedaży i wspomniane opakowanie. Oczywiście w tym wszystkim nie wolno nam zapominać o innych, prymarnych wobec komunikacji, funkcjach opakowań. Jakie to funkcje?

opak

Takie opakowanie z pewnością dostanie drugie życie!

W rozumieniu tradycyjnym opakowanie jest środkiem służącym zabezpieczeniu produktu w trakcie jego dystrybucji, w transporcie i podczas magazynowania. Wyróżnianymi dziś funkcjami opakowań są funkcje:

– ochronna,
– komunikacyjna,
– użytkowa,
– promocyjna,
– logistyczna,
– kosztowa,
– edukacyjna,
– ekologiczna.

To oczywiście tylko jeden z możliwych podziałów. Klasyfikacje różnią się ze względu na dziedzinę, w której specjalizują się tworzący je eksperci. I tak klasyfikacja eksperta z branży logistycznej będzie zupełnie inna niż np. eksperta od reklamy.

Jeden z podziałów wyróżnia cztery główne kategorie funkcji opakowań: produkcyjne, marketingowe, zastosowawcze i logistyczne. Np. funkcje marketingowe obejmują odróżnianie produktu od oferty konkurencji i odnoszą się przede wszystkim do opakowań jednostkowych. Ciekawym punktem są tu funkcje zastosowawcze. Mówią one o tym, jak opakowanie zostaje wykorzystane ponownie przez konsumenta. Czyli gdy torby reklamowe, w które klient pakuje w sklepie swoje zakupy, zyskują nowe życie i stają się torbami wielokrotnego użytku. Na książki odwożone do biblioteki, na podręczne rzeczy potrzebne w podróży, na drugie śniadanie zabierane na piknik.

W tradycyjnym rozumieniu funkcji komunikacyjnej nie ma jeszcze miejsca na komunikowanie pośrednie, o jakim mówimy współcześnie. A więc za pomocą stylu, koloru, kształtu. Pierwotna definicja funkcji komunikacyjnej opakowania mówi jedynie o przekazywaniu konsumentowi pełnych, rzetelnych informacji na temat produktu, producenta i sposobie użytkowania znajdującego się w środku towaru. Rozwój funkcji komunikacyjnej nastąpił wraz z rozwojem handlu detalicznego i wzrostu znaczenia sprzedaży samoobsługowej. Wówczas dopiero zwrócono uwagę na fakt, że opakowanie nie komunikuje wyłącznie tego, co napisano na nim słowami. Przekazuje nie tylko rzeczowe informacje, ale także wartości, z którymi konsument utożsami się bądź nie. Gra skojarzeniami, a dzięki wykorzystaniu przez jego projektantów wiedzy o ludzkiej psychice, może podświadomie skłaniać kupujących do zakupu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*