Opakowania zbiorcze – to coś więcej niż „zwykły, szary karton”

Sprzedaż w supermarketach stale rośnie. Sukces sieci handlowych w ogromnej mierze zależy od szybkiej rotacji towaru. Znikające z półek produkty w krótkim czasie powinny być zastępowane nowymi, jednak ich uzupełnianie przez personel sklepu jest czaso- i pracochłonnym procesem, który generuje nawet 40 procent kosztów bezpośrednich. Jeśli dodamy do tego fakt, że ok. 76 procent wszystkich decyzji zakupowych podejmowanych jest spontanicznie w sklepie na widok opakowania, pewnym staje się to, że sklepy muszą zacząć zwracać uwagę na znaczenie opakowań zbiorczych towarów.

supermarket-507295_960_720

Atrakcyjne wyeksponowanie towaru może znacząco poprawić jego sprzedaż. Z drugiej zaś strony dynamika współczesnych procesów zakupowych nie pozwala na mozolne rozkładanie pojedynczych produktów na półki. Z tego względu zupełnie powszechnym widokiem w marketach są niewypakowane palety z opakowaniami zbiorczymi, z których klienci sami wyciągają pożądane produkty. Dawniej taki zabieg dotyczył jedynie produktów z kategorii FMGC, dziś także ubrań, książek czy produktów przemysłowych. Dla producentów to z jednej strony zagrożenie, z drugiej – nowa szansa.

Ci, którzy nie przykładają wagi do wyglądu i potencjału opakowań zbiorczych, tracą. Porozrywane, nieestetyczne, niewłaściwie oznakowane zasłaniają opakowania jednostkowe i odstraszają potencjalnego klienta. Kto zakłada, że karton zbiorczy nie jest przeznaczony dla oczu klienta, ten się myli. Obecnie opakowania zbiorcze należy projektować rozważnie, podobnie jak opakowania jednostkowe – inaczej ucierpi wizerunek marki i wysokość sprzedaży.

W porządku, tylko jak przyciągać szarym kartonem, takim jak setki innych? Przede wszystkim poprzez zastosowanie opakowań gotowych na półkę, tzw. SRP (shelf-ready packaking). Takie opakowania zachowują swoje podstawowe funkcje logistyczne, godząc je z funkcją marketingową. Zaprojektowane są tak, że po otwarciu atrakcyjnie eksponują towar w środku. Ponadto oznakowane są tak, że ich identyfikacja na magazynie przebiega szybko i bezproblemowo. Współczesne opakowania zbiorcze satysfakcjonują wszystkie ogniwa łańcucha dostaw, jeśli pozwalają na łatwe pakowanie, łatwy transport, łatwą identyfikację, łatwe otwarcie, umieszczenie na półce, a na samym końcu – łatwą utylizację.

Wśród opakowań SRP na uwagę zasługują kartony z perforacją, pudła z taśmą do otwierania, kartony zredukowane, dwuczęściowe, modułowe oraz ułatwiające wystawienie towaru na sklepie. Opakowania zbiorcze powinny być spójne wizualnie oraz konstrukcyjnie z opakowaniami jednostkowymi. Np. pozornie zwykłe kartony na wyroby czekoladowe sprzedawane na wagę plus właściwy sposób ich odpakowywania i dołączone do nich torby papierowe (oczywiście korespondujące designem z kartonem i opakowaniami cukierków) zapewniają pozytywne wrażenia u konsumenta i gwarantują większą lojalność klienta wobec marki w przyszłości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*